Sunday, 14 April 2013

hati lelaki


sekuat mana diri menahan
sampai masanya terbit jua linangan
siapalah aku untuk aku tentukan
setiap langkahku telah ditakdirkan
diluar nampak rela, sanggup berkorban
hakikat diri langsung tak tahan
tika malam menjelma diri keseorangan
hanya tikar sejadah jadi peneman
hanya padaMu aku tadahkan
aku mengadu hanya padaMu Tuhan

air mata mengalir tidak terhenti
lagi ku sekat lagi menjadi
saat terasa diri sendiri
bakal terima cerita tak diingini
kenapa ini harus terjadi
sedangkan aku seorang lelaki
aku sendiri punyai hati
kepada semua mungkin terjadi
tapi sekarang aku alami
cekalkan jiwa kuatkan diri

Tuesday, 12 February 2013

hanya dirimu


sendiri diriku bersendiri
teringat akan dirimu lagi
mengalir air mataku ini
dirimu amat ku rindui

apa yang mampu aku lakukan
segalanya telah ku relakan
pergimu telah ditetapkan
hanya doa padamu ku tadahkan

biar diri ini bersendirian
menghitung hari penuh cabaran
mencari pengganti untuk berteman
mengisi ruang kekosongan

namun tiada penganti sepertimu
sentiasa ada untuk menemaniku
setia melayani kerenahku
hanya dirimu penyeri hidupku

Thursday, 18 October 2012

r.i.n.d.u

sangat terasa
nak cakap
tak terkata
baik diam
tapi rasa
cuba doa
air mata
turun laju
cuba minta
dengan Tuhan
jaga dia
biar dia
rasa bahagia
macam mana
sekarang rasa
tenang jiwa
doakan dia
sentiasa....

Wednesday, 17 October 2012

cerita

terfikir...sendiri...perlu...teman...tiada...disisi...
bersendiri...terkenang...susah...senang...
suka...duka...senyum...tawa...sedih...luka...
semua...ada...lama...terasa...dipipi...turun...
laju...nak...tahan...tak...mampu...dihati...
terasa...sedih...tak...dapat...nak...sangat...
luah...tak...boleh...harap...faham...susah...
masa...tentu...harap...sangat...dapat...
luar...tak...tengok...tetapi...dalam...penting...
masa...depan...ya Allah...mudah...segala...
urusan...niat...baik...bantu...hambamu...

dua satu

jalan dua jalan satu
jalan mana harus aku tuju
pergi saja siapa ambil tahu
mana pergi sendiri tak tahu
aku sendiri berdiri terpaku
menilai sendiri di hari lalu
sendiri terfikir sendiri terkedu
masihkah ada yang menemaniku
ku harap masih lagi begitu
dan kuharap hanya dia yang satu

Saturday, 4 August 2012

masih ku ingat


masih ku ingat
saat kita bersama
didalam suka dan duka
bersama kongsi cerita
masih ku ingat

masa mula kenal semua muka malu malu
bila sudah kenal hilang sudah tersipu malu
aku nak bercerita tapi bukan pasal aku
tapi ade kait masa zaman muda dulu
mula dengan sem tiga jangan ingat sem satu
masing masing pun tak lupa begitu juga dengan aku
masing masing buat muka kenal nama dekat cekgu
ada macam macam gaya aku tengok pun terkedu
siap naik atas meja aku tengok pun terpaku
tapi ape pun cerita gua tetap respek kat lu

masih ku ingat
saat kita bersama
didalam suka dan duka
bersama kongsi cerita
masih ku ingat

asal dari tempat beza tapi sume jiwa sama
datang dengan kawan lama kawan baru tak dipersia
niat hati semua sama timba ilmu tak terkira
nanti senang masa kerja tak terabai masa tua
bila habis sem tiga masuk sem empat pula
masa ni suka gila sebab dapat cekgu sama
mane taknya kelas dia je semua sekali ade tiga
dalam kelas suka suka tiap minggu semua ada
aku cuma cerita apa yang aku rasa
kalau korang baca korang pun mesti suka

masih ku ingat
saat kita bersama
didalam suka dan duka
bersama kongsi cerita
masih ku ingat

masih aku ingat cerita kita sampai sekarang
ikutkan hati macam macam aku nak karang
tapi biarlah aku simpan dalam tangan aku pegang
apa yang nyata aku rindu kat korang
apa taknya semua orang aku sayang
lebih lebih lagi korang anggap aku macam abang
jaga diri masing masing teruskan misi dalam berjuang
buat habis habisan biar nama kita dijulang
aku minta maaf kalau ada terlebih terkurang
semua cerita antara kita akan kekal dan takkan hilang

Saturday, 30 June 2012

masalah dunia


sudah lama sepi kini diriku kembali
ayat ayat tradisi kini berkumandang lagi
sekali lagi kata terisi dalam puisi
tanpa irama puisi diisi diam menyepi
dibuka cerita dengan kisah satu orang
lama tak dengar cerita juga dipandang
tahu tahu terima kisah yang kurang senang
kerana ikut hati diri sendiri terbuang
hidup susah tak jadi masalah
kalau kita tak cari masalah
sentiasa ikut cara yang tak salah
barulah hidup sentiasa bermaruah
muka baik pun tak boleh nak kata
kalau hati budi pun ikut rasa
mula mula kenal salah sikit tutup mata
lama lama kenal salah sikit pecah muka
biar tiada harta tapi budi kaya
jangan sebab benda maruah dipersia
bila diri susah siapa nak tolong kita
apa boleh buat sendiri tanggung la der